Medical FITNESS - GYÓGYfitness

 

Funkcionális FASCIA Tréning

FDM - fascia disztorziós modell - fascia diszfunkciók kezelése

Fascia Release / Fascia lazítás / Triggerpont lazítás

Flossing 

Köpöly 

NRX

Kinesiology taping/Sporttaping

 

A mozgásszervi betegségek hátterében a legújabb kutatások szerint az alig ismert FASCIA különféle sérülései és nem megfelelő edzése áll. A fascia megfelelő edzésével fiatalosabb testet, jobb testtartást, nagyobb erőt és rugalmasságot érhetünk el. Nagy segítséget jelent a mozgásszervi betegségek megelőzésében és a rehabilitációban is.

Mi is az a FASCIA?     

A fascia egy kötőszövet, ami formát ad testünknek, fejünktől lábujjainkig összetart minket, és fontos feladata van, az érzékelés. Ez a kollagéndús, szakadásnak ellenálló, szalagszerű szövet körülveszi az agyat, csontokat, izmokat, valamint az egyes izomrostokat, és a belső szerveket is összefogja. A fasciaháló része az inak, szalagok, izületi tokok is.

A mozgás a legfontosabb, amit azért tehetünk, hogy a fascia erős, ugyanakkor rugalmas maradjon. Ellenkező esetben, rendszeres mozgás nélkül letapad és megkeményedik a szerkezete, ezáltal a mozgás korlátozódik.

A fascia letapadás a leggyakoribb oka a panaszoknak a nyak, a váll, a hát, derék illetve az alsó végtag területén. Ez főleg abban az esetben gyakori, ha valaki ülőmunkát végez. A túlterhelés, egyoldalú terhelés és a stressz is károsítja a kötőszövetet.

Ha a rugalmasságunk, mobilitásunk csökken, akkor állandósulnak a tartós feszülések, lemerevedések és a fájdalom. A jó hír azonban, hogy nem kell tétlenül és reménytelenül tűrni ezt, hanem tudunk ellene tenni. Bármelyik területet is nézzük egyaránt érvényes az a megállapítás, hogy egy jó fascia terápia/tréning pozitívan befolyásolja a harántcsíkolt izom teljesítményét. Erősíti és rugalmassá teszi a szalagokat, ínakat, így jelentősen csökken a különféle sérülések veszélye. Segít megszabadulni a krónikus fájdalmaktól.

Ha nincs meg a testtudatunk, rosszul tartjuk magunkat, nem a megfelelő sportot űzzük, túlterhelheljük magunkat vagy aránytalanul/egyoldalúan terhelünk, akkor előbb-utóbb mozgásszervi fájdalom fog jelentkezni. Az ülőmunkát végzők körében ez jóval nagyobb százalékban jelenik meg.

FASCIA TRÉNING: hétfő16.10 és 19.00 szerda 16.10 és 17.40, csütörtök 8.00, 16.10 

Ez teljesen új edzésforma. Más, mint egy gerinctorna vagy egy pilates , jóga vagy bármelyik tréning. Teljesen mindegy, hogy mit sportolunk, ez minden sportágnak, edzésprogramnak kiegészítője. Ajánlott annak, aki csak mozgásszervi fájdalmak prevenciójaként használja, gyógytorna-rehabilitációként, cardio-erősítő edzéseket egészíti ki rugalmasítás céljából, de a fascia tréning által sportteljesítményünk sokkal hatékonyabb lesz, így ma már versenysportnak is szerves része.

MIBEN KÜLÖNBÖZIK A FASCIA TRÉNING A SZOKÁSOS MOZGÁSINGEREKTŐL?

Vitathatatlan, hogy a modern sporttudományos kutatások és az új mozgásszervi rehabilitációs technikák középpontjában több éve a fascia áll.

A fascia rehabilitációjára, nyújtására, erősítésére, teljesítményfokozására szolgáló speciális mozgásingerek összességét fascia-tréningnek nevezzük.

A kötőszövet (latinul fascia) mindig is fontos alkotóeleme volt szervezetünknek, de kizárólag az elmúlt 10 év kutatási eredményei világítottak rá arra, hogy az emberi mozgásrendszerben jóval több és fontosabb funkciója van a fasciának, mint ahogy azt korábban gondoltuk.

Régóta tudjuk, hogy a kötőszövet befed, burkol, támaszt ad, üregeket képez a szerveknek és helyükön tartja azokat, de még a szakembereket is meglepte az a kutatási eredmény, miszerint a fascia az előbbi funkciókon túl kinetikus energiát tárol, és ezzel segíti, könnyebbé teszi mozgásunkat és az izom munkáját. Továbbá fontos szerepet játszik az ízületek, így többek között a gerinc stabilizálásában és mozgatásában.

A kötőszövet edzhető, regenerálható.

A túlsúly, a mozgásszegény életmód, a folyamatos egysíkú (túl)terhelés, a rossz táplálkozási szokások és a különböző kisebb-nagyobb sport- és egyéb sérülések (pl. inverziós trauma) következtében egyaránt rossz kötőszöveti struktúra és ebből eredően mozgási diszfunkció alakulhat ki.

Ma már tudjuk, hogy a kötőszövet edzhető, regenerálható, a kiszáradt, összefilcesedett, összetapadt, megvastagodott kötőszöveti struktúra speciális mozgásingerrel helyreállítható és ezzel a káros kompenzációktól és fájdalomtól mentes mozgás újra megvalósítható. A fascia rehabilitációjára, nyújtására, erősítésére, illetve teljesítményfokozására szolgáló speciális mozgásingerek összességét fascia-tréningnek nevezzük.

A kötőszövet körülöleli, befedi izmainkat. Minden egyes izomsejtünk kötőszövettel van körülvéve, majd újabb és újabb fascia-rétegek fogják össze az izomrost-kötegeket és az izomcsoportokat. Ebből eredően fontos tisztázni a fascia-tréning kapcsán, hogy izmot és kötőszövetet egymástól elválasztani nem lehet! Ha dolgoztatom az izmot, az hatással lesz a fasciára is, és ha edzem a kötőszövetet, az hatással lesz az izomra is.

Ezért szakmai nyelven úgy fogalmazhatunk, hogy vannak úgynevezett izomhangsúlyos gyakorlatok, melyekkel főként az izomra hatunk, és a kötőszöveti tréningünk során vannak úgynevezett fascia-hangsúlyos mozgásingerek, melyekkel főként a kötőszövetre leszünk hatással.

A fascia-tréning 5 pillére

1. SMR-technika

A fascia-tréning első fontos eleme a kóros kötőszöveti feszültséget megszüntető, úgynevezett SMR-technika (Self Myofascial Release). Ez a sokak által jól ismert, szivacshengeren és kemény szivacsgolyókon végzett hengerezési technika. Fokozza a fascia hidratáltságát, segít az izmok ellazulásában. 

2. Fascia-hangsúlyos nyújtás

A fascia-tréning második fontos pillérét a fascia-hangsúlyos nyújtás alkotja.  Kötőszövetünk teljesen körülöleli  testünket, mindent összeköt mindennel, ezért speciális technikánk alapelve, hogy ezt háromdimenziós nyújtással, sok síkban, sok vektor mentén nyújtjuk. Nyújtógyakorlataink során arra törekszünk, hogy a fibroblasztokat mindenhol aktiváljuk, így a kollagénszintézisnek köszönhetően testünk minden egyes centiméterén erős, a húzó- és nyíróerőknek ellenálló fasciát hozhatunk létre.

3. Katapult-tréning-rugalmasítás

Harmadik pillérünk az úgynevezett katapult-tréning. Az ide tartozó gyakorlatok célja, hogy a kötőszövet kinetikus (mozgási) energiát tároló képességét fejleszteni tudjuk. Ha rugalmasabbá, elasztikusabbá tesszük a szalagokat, inakat, ízületi tokokat, akkor jóval több mozgási energiát képesek eltárolni, ezzel pedig megelőzhető az izom túlterhelése és jelentősen fokozható a sportteljesítmény.

4. Propriocepció-fejlesztés

Negyedik fontos pillérünk a propriocepció-fejlesztés, azaz az ízületi térérzékelés trenírozása. A receptor és az agy közötti kommunikációban központi szerepe van a fasciának. A kutatási eredmények azt igazolják, hogy azon a területen, ahol miofasciális eredetű fájdalom jelentkezik, csökken a propriocepció. Ha ezen a területen javítjuk az ízületi térérzékelést, akkor csökkenni fog a fájdalom. 

5. Háromdimenziós mozgás

Ötödik pillérünk nem más, mint a háromdimenziós mozgás, erősítés. 

Ebből adódóan minden kötőszövetet sok síkban, sok szögben, sok vektor mentén kell erősítenünk. Sok esetben eltávolodunk a szimmetriát forszírozó, megszokott edzéselvektől és teljes mozgáspályán, három dimenzióban erősítjük, mozgatjuk a fasciát.

A fascia-tréning gyakorlatai lépésről lépésre nehezíthetők, így a frissen sérült vagy műtött páciens rehabilitációjától egészen az élsportolók teljesítményfokozó edzéséig minden szinten ki tudjuk hozni belőle a maximumot.

                                        Kapcsolódó kép          

Gyógyfitness órák

Lehetőség van egyéni és csoportos órák látogatására. Az egyéni órákhoz időpont egyeztetés szükséges.

- csoportos FASCIA TRÉNING-GERINCTRÉNING A HANYAGTARTÁS ELLEN, TARTÁSJAVÍTÓ TORNA:

-Kis létszámú,maximum 10 fő , 60 perc

-hétfő16.10, 19.00

-szerda 16.10 és 17.40

-csütörtök 8.00, 16.10

Medical Fitness óráimon várlak szeretettel, ha:

  • krónikus –nyak, -hát, -váll, -derék, -csípő, -térd problémával küzdesz
  • porckorongsérv esetén
  • veleszületett vagy szerzett betegségből adódó fájdalom esetén: gerincferdülés, lúdtalp, végtaghossz különbség
  • ha szeretnél a testtartásodon javítani / rossz testtartás miatt jelentkező púp ledolgozása esetén
  • stresszes életmódot folytatsz, ezért izmaid állandóan befeszülnek
  • ülőmunkát folytatsz, így számos izomcsoportod befeszül, rövidül és tartós, visszatérő fájdalmat okoz
  • sérülések, műtétek utáni lábadozás esetén

A krónikus fájdalmak kezelésében a fascia tréninget manuálterápiával egészítjük ki. 

KIEGÉSZÍTŐ TERÁPIÁK

 

FDM fascia disztorziós modell

Az FDM elismerten a leggyorsabban terjedő fájdalomcsillapító terápia.

Igen sok mozgásszervi elváltozás és megbetegedés válik az FDM-mel kezelhetővé, amiket az eddigi terápiák nem tudtak megoldani, vagy csak igen lassú eredményeket mutatták.  Éppen emiatt alkalmazzák az FDM-et sportolói körökben is, ahol a regenerációban minden egyes nap számít. Krónikus fájdalompácienseknél egy megváltás a gyors, akár 20 perc alatt áttörő sikert hozó terápia, ami az évek fájdalmait egyszerre söpri el. Az FDM valóban döbbenetesen eredményes, gyors, tabukat döntögető, mozgásterápiás tanulmányokat alapjaiban megrendítő eljárás.
Find it and fix it fast – találd meg és javítsd meg gyorsan!

testbeszéden keresztül a terapeuta azonnal felismeri, mely manuális technika fog kelleni ahhoz, hogy segítséget tudjon nyújtani kezeltjének. Elsősorban tehát izom- és ízületi bántalakra alkalmazzák az FDM-et, de egyre több a tapasztalat a viscerális panaszok kezelése terén is.

Milyen testbeszédek ismertek, melyeket az FDM a diagnosztizálásra használ fel?
- Egy vonal mentén mutat a páciens égő, kisugárzó, húzó fájdalmat –
- Egy ujjal 1 pontba mutat, ott szúró fájdalmat panaszol – 
- Több ujjal mélyen belemarkol az izomba, erősen benyomja azt, gyúrogatja, masszírozza fájó pontját
- Tenyérrel megmarkolja az ízületet, keresi-kutatja a fájdalmat, mozgatja közben a végtagot, próbálja megfogalmazni azt a fura fájdalomszerűt ott bent az ízületben – 
- Egész tenyérrel végigsimít egy nagy sávon vagy egy fél-egész végtagon, simogatja, dörzsölgeti azt vagy lehúzza az ujjait, kirázza a kezeit, a végtag zsibbad, bizsereg, hangyás – 
- Tenyérrel megmarkolja az ízületet és fogva tartja azt, nem mozgatja. Fájdalma nincs, csak nem mozog a testtáj – 
Jelen pillanatban fájdalom leírását a világon nincs olyan nép, aki ne így tenné, így az FDM internacionális, a terpaueta egyáltalán nem kell, hogy páceinse nyelvét értse, fájdalmát fogja tudni csillapani. Az FDM kezelés után a kezelt házi feladatot kap: mozgatást, esetleg önmasszázst, nyújtásokat, stb. A kezelés szinte kivétel nélkül fájdalmas, viszont a páciensek a siker miatt kérni fogják a kezelést az első eredmények után.

Mi is az a TRIGGERPONT? 

Ha az izom kórosan feszessé válik, TRIGGERPONT alakulhat ki benne, így nem tudja ellátni funkcióját, sérülékennyé és fájdalmassá válik. Mindez kihat az egész szervezet működésére, hiszen a sérült izom miatt megbomlik az izomegyensúly, azaz a teljes rendszer statikája.

Kapcsolódó kép

A triggerpont egy jól tapintható rendkívül érzékeny csomócska, melyben összegyűlik az adott izom feszültsége. A triggerpontok rendkívül érzékenyek, a helyi panaszok mellett általában kisugárzó fájdalmat is okoznak. A triggerpont kezelés hatására feloldhatóak az izomfeszülések, javul az adott terület vérellátása, távoznak a felhalmozódott salakanyagok, megszűnhet a góc, és beindulhat a gyógyulási folyamat, azaz az izom visszanyerheti eredeti hosszát.

A lazítás menete:

A triggerpont lazítása háton, vagy hason masszázságyon kényelmes fekvő helyzetben történik. Először a fasciát  fellazítjuk, majd lazítjuk a triggerpontot. Utána a területet nyújtjuk, lazítjuk, tornáztatjuk.

FLOSSING

A flossing egy rendkívül sokoldalú, elsősorban a mozgásszervi prevenció és rehabilitáció terén használt komplex fizioterápiás eljárás, amelynek része a floss szalaggal végzett kompressziós eljárás, a flosstréning.     Képtalálat a következőre: „flossing szalag”                                   Képtalálat a következőre: „medical flossing szalag”

A tréning fő célja a mobilitás növelése, a fájdalom csillapítása és a szöveti letapadások oldása.

Flossolás során az egyes izmokat, ízületeket, fasciát egy speciális gumiszalaggal (floss szalag) körbetekerjük (kompresszió), majd a kezelendő testrészt speciális gyakorlatokkal mobilizáljuk.

Akut és krónikus sérülések, fájdalmak esetén egyaránt használható, az izom-és kötőszöveti egyensúly megbomlását,  az ízületek mozgásterjedelmének beszűkülését, a szövetek krónikus feszességét, az izmok gyengülését, sérülését, a különféle gyulladásokat, letapadásokat és fájdalmakat hivatott csökkenteni. 

KINESIO TAPEING

Egyike a leghatékonyabb kiegészítő gyógymódoknak, főképp mozgásszervi problémák esetén.

Mentes a kémiai hatóanyagoktól, mégis képes arra, hogy rövid időn belül, mellékhatások nélkül csökkentse a fájdalmat és a mozgáskorlátozottságot.

Kapcsolódó kép                                        Kapcsolódó kép

A szalagok – ragasztási technikától függően – lazítják, rögzítik vagy korrigálják a sérült lágyszövetet anélkül, hogy jelentősen korlátoznák annak szabad mozgását, így lényegesen felgyorsulhat az ízületi és izomproblémák gyógyulási ideje.

A tape hatására a bőr és a bőr alatti szövetek fellazulnak, intenzívebbé válik a vér- és nyirokkeringés, enyhül a fájdalomérzékelő receptorokra nehezedő nyomás. Stabilizálja az izmokat, ízületeket, megakadályozza az izomgörcsök kialakulását, csökkenti a sérült szövetek terhelését és a gyulladások kialakulásának valószínűségét.

A tape egyaránt hatékony segítséget nyújt a sportsérülések, ficamok, húzódások, túlfeszült, görcsös izmok, a korlátozott ízületi mozgások, a derék-, hát-, nyak- és fejfájások, a gyulladásos tünetek, a gerincferdülés és az idegbántalmak kezelése, a tartásjavítás, valamint a mozgásszervi műtéteket követő rehabilitáció során.

NRX - DINAMIKUS IZÜLETSTABILIZÁS ÉS KORREKCIÓ
 

A svéd Mediroyal cég által kifejlesztett, hatalmas nemzetközi karriert befutó NRX®
Dinamikus IZÜLETSTABILIZÁLÁS és KORREKCIÓ teljesen EGYÉNRE ÉS PROBLÉMÁRA szabva.
Rugalmas rögzítéstechnika sérülések , ízületi deformitások , mozgásszervi fájdalmak esetén.
Az NRX hónapokon át felhasználható,így rendkívül költséghatékony...mosógépben mosható...bőrbarát,ragasztómentes...kényelmes...bármikor levehető és visszahelyezhető...nem ázik le,így vízi sportoknál is használható...erős tartást,stabilitást biztosít...jelentős a korrekció hatása.

Ajánlott:...törések , műtétek utáni izületi stabilitásra , mechanikai megtámasztásra...izületek , izmok , fasciális elemek tehermentesítésére , fájdalom és gyulladáscsökkentésre...mobilitás elősegítésére...izületi korrekciókra
...teniszkönyök,golfkönyök,bütyök,kalapácsujj,ínhüvelygyulladás,ujjak sérülésénél,szupinációs trauma , hiperextenzió esetén ,csípő rotációs mozgásánál,boka és térd problémáknál ...felhasználása széles körű.

 

A svéd Mediroyal cég által kifejlesztett, hatalmas nemzetközi karriert befutó NRX® átmenetet képez a kinesio-tape és az ortézisek közt, egyesítve ezek összes előnyét és kiküszöbölve hátrányosabb jellemzőiket. Az NRX® a kinesio-tape-hez hasonlóan rugalmas és a terapeuta által páciensre/panaszra szabható, ugyanakkor jóval költséghatékonyabb, hisz hosszútávon, akár hónapokon át is viselheti a páciens, nincs szükség arra, hogy néhány naponta újra elkészítse az applikációt a terapeuta. Akárcsak az ortézisek, a kinesio-tape-nél jóval stabilabb és erősebb megtámasztást biztosít a sérült végtagok/ízületek számára és/vagy hatékonyan korrigálja a különféle ízületi deformitásokat. A hagyományos, gyógyászati segédeszköz boltokban készen kapható ortézisekkel szemben azonban maga a terapeuta készítheti el az applikációt percek alatt, páciensre/panaszra szabva, amely így nem csupán kényelmesebb és hatékonyabb, de az ára is jóval kedvezőbb. Alkalmazható szinte bármely, az alsó- vagy a felsővégtagot érintő mozgásszervi panasz kezelése során. Nem csupán stabilizálja, tehermentesíti és/vagy korrigálja az érintett ízületet, de mechanikai védelmet is nyújt, javítja a propriocepciót, segít a fájdalomcsillapításban és a gyulladás csökkentésében, valamint az izom és a fasciális elemek lazításában. A testre szabott, pillanatok alatt elkészíthető és tartósan, akár hónapokon át is használható NRX® a mindennapokban éppúgy hatékony segítség, mint sportolás során.

KÖPÖLYTERÁPIA

A köpölyözés a hagyományos népi gyógyászat egyik igen kedvelt módszere mind a mai napig. A hivatalos orvoslásban hosszú időn keresztül érdemtelenül háttérbe szorult , ám a fasciális szemléletmód térnyerésével újra előtérbe került és immár nemzetközileg elfogadott és széles körűen alkalmazott módszerré vált.

A köpöly terápiát preventív és terápiás célzattal egyaránt használjuk.Bizonyítottan hatékony számos lokális panasz - krónikus deréktáji fájdalmak , nyak-és vállpanaszok ,  térdizületi problémák , arcidegbénulás , kéztőalagút szindróma , hegek és számos fasciális eredetű  betegség kezelésében.

A köpöly alkalmazható teljes testen vagy lokálisan , a mobilizációs protokoll részeként.

A fascia tréning és a fascia lazító technikák önmagukban és kombinálva is hatékonyak.

Kérjen egyénre szabott tréning összeállítást.  30/4418196